Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2009

Άσκηση και Φυσική. Το κέντρο βάρους στο τρέξιμο

Η επιστήμη της Φυσικής Αγωγή και του Αθλητισμού δανείζεται πάρα πολλά στοιχεία από πολλές άλλες επιστήμες: βιολογία, βιοχημεία, ανατομία, φυσική, μαθηματικά, χημεία, ιστορία και πάρα πολλές ακόμα. Μία από τις πιο στενές της σχέσης όμως, αν όχι η στενότερη, είναι με τη Φυσική. Αυτή η σχέση θα μας απασχολήσει πολύ σ' αυτή τη στήλη.
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι δρομείς ταχυτήτων γέρνουν το σώμα τους τόσο πολύ μπροστά ενώ δε συμβαίνει το ίδιο στους δρομείς μεγάλων αποστάσεων; Η απάντηση βρίσκεται στο Κ.Β.Σ. (Κέντρο Βάρους Σώματος). Το ΚΒΣ του ανθρώπου βρίσκεται λίγο πιο κάτω από τον αφαλό. Όταν τρέχουμε δρόμους αντοχής θέλουμε το ΚΒΣ να «πέφτει» πάνω στο σημείο επαφής των πελμάτων με το έδαφος για να εξοικονομούμε ενέργεια (σχ.1), ενώ στις ταχύτητες δε μας ενδιαφέρει κάτι τέτοιο. Αντίθετα η κλίση του κορμού μπροστά, μας βοηθάει να πιέσουμε με μεγαλύτερη ισχύ το έδαφος (δηλαδή πολύ δύναμη σε λίγο χρόνο) και άρα να τρέχουμε ταχύτερα(σχ.2).

Για ακόμη πιο «οικονομικό» τρέξιμο, το κέντρο βάρους δε θα πρέπει να έχει μεγάλες διακυμάνσεις όσον αφορά το ύψος του. Δηλαδή, είναι αρκετά πιο εργοβόρο να τρέχουμε κάνοντας κατά κάποιο τρόπο μικρά πηδηματάκια κι ανυψώνοντας σε κάθε βήμα το ΚΒΣ, απ΄ το να τρέχουμε ωθώντας σχεδόν αποκλειστικά προς τα μπροστά και όχι προς τα πάνω. Στο σχήμα 3 βλέπουμε τη διακύμανση σε ύψος του ΚΒΣ από έναν εξωτερικό παρατηρητή απο τα πλάγια του δρομέα με μεγάλη ανύψωση(α) και με μικρή ανύψωση(β). Ο αθλητής 3β θα αντέξει να τρέχει πολύ περισσότερο χρόνο από τον 3α (με όλα τα άλλα ίσα), λόγω μεγαλύτερης δρομικής οικονομίας.


4 σχόλια:

  1. Δεν έχει να κάνει και με το ότι όσο μεγαλύτερη επιφάνεια τόσο μεγαλύτερη και η αντίσταση που δεχόμστε από τον αέρα ή λέω βλακείες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μμμμμμμμ, κι άλλη απορία. Πολύ σωστά!!! Η αντίσταση του αέρα σαφώς και παίζει ρόλο αλλά μη ξεχνάς ότι αναλύσαμε τη σχέση του ΚΒΣ με τη δρομική ταχύτητα. Πολύ καλή ιδέα για μια επόμενη φορά. "Η αντίσταση του αέρα και πως αυτή επηρεάζει τους αθλητές. Μια ανακάλυψη της ΒΟΥΛΑΣ", χε χε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα ήθελα να ευχαριστήσω τον αγαπημένο μου προπονητή και όχι μόνο...για τις πολύτιμες επιστημονικές παρατηρήσεις του γιατί με βοηθούν να βελτιώσω την απόδοσή μου στους ομαλούς και ανώμαλους δρόμους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητε Θερσιτη,
    ωραιο θεμα και πολυ ΣΩΣΤΑ αυτα που λες για το ΚΒΣ. Δυστυχως ομως τα οσα σχετιζονται με τα διαγραμματα σου ειναι λαθεμενα. Αν το σχημα 1 σχετιζεται με το 3α και το σχημα 2 με το 3β τοτε ενας αθλητης δρομου θα πρεπει να τρεχει συμφωνα με το σχημα 2 γιατι θα αντέξει να τρέχει πολύ περισσότερο χρόνο από τον 1 λόγω μεγαλύτερης δρομικής οικονομίας. Δεν υπαρχει χειροτερος τροπος τρεξιματος για αθλητες αντοχης απο το να εχουν το κορμο τους μπροστα για τον εξης απλο λογο (εκτος αν υπαρχει ισχυρος αντιθετος ανεμος). Με το να εχουμε τον κορμο μας μπροστα πρεπει να ενεργοποιησουμε την μυικη ομαδα η οποια θα αντισταθμισει την αυξημενη ροπη του σωματος που παρουσιαζεται λογω της καμψης του κορμου. Ολοι οι αθλητες αντοχης η ημιαντοχης εχουν το κορμο τους σε κατακορυφη θεση (ενω αρκετη δρομεις παρουσιαζουν ακομα και λορδωση). Αν δεν ισχυει ο παραπανω συσχετισμος τοτε παω πασο....(αν και θα ελεγα οτι ειναι λιγο misleading το ολο σχεδιαγραμμα)

    Το αλλο σημειο που θα ηθελα να επισημανω ειναι η αναφορα σου στην "κλιση του κορμου".
    Η κλιση του κορμου στους δρομεις ταχυτητας ειναι οπως στο σχημα 2 μονο κατα την διαρκεια της επιταχυνσης (30-40μ), ενω κατα την φαση μεγιστης ταχυτητας η διατηρηση της μεγιστης ταχυτητας οι δρομεις υιοθετουν την κλιση του σχηματος 1 (ελαφρα μπροστα).
    Παρατηρησε προσεκτικα το παρακατω βιντεο για περισσοτερες πληροφοριες:
    http://www.youtube.com/watch?v=fPhMnddjuz0&feature=related
    Ελπιζω να σας φανουν χρησιμες οι παραπανω πληροφοριες.
    DK

    ΑπάντησηΔιαγραφή